Плутон: Голямата история на планетата джудже

Дълги години Плутон се смяташе за деветата планета в нашата Слънчева система. През 2006 г. обаче тя беше прекласифицирана като планета джудже от Международния астрономически съюз (IAU). Въпреки промяната в статуса си, Плутон продължава да пленява въображението ни с уникалните си характеристики и мистериите, които крие.

Очарователни факти за Плутон

Планетата Плутон е открита през 1930 г. от американския астроном Клайд Томбо в обсерваторията Лоуел във Флагстаф, Аризона. Това е първият обект, открит в нашата слънчева система, след Нептун.

Плутон е сравнително малък, с диаметър приблизително 1473 мили (2377 километра). Съставът му включва скала и лед, с повърхност, покрита със замръзнал азот, метан и въглероден оксид.

Плутон има пет известни луни, най-голямата от които е Харон. Харон е толкова масивен по обем в сравнение с Плутон, че двата обекта често се смятат за двоична система. Другите луни са Никс, Хидра, Керберос и Стикс.

Планетата е известна и с интересната си орбита. Плутон следва елиптична и силно наклонена орбита, което означава, че понякога се доближава до Слънцето повече, отколкото Нептун. Този уникален орбитален път е един от факторите за прекласифицирането му като планета джудже.

Плутон има тънка и разредена атмосфера, съставена предимно от азот, със следи от други газове като метан и въглероден оксид. Атмосферата му може да замръзне и да се срине, докато планетата джудже се отдалечава от Слънцето.

Какви са най-скорошните открития за планетата джудже

През 2015 г. космическият кораб New Horizons на НАСА предоставя първите снимки в близък план на Плутон по време на историческото си прелитане. Някои от вълнуващите открития от мисията включват:

• Разнообразна гама от геоложки характеристики, включително ледени равнини, планински вериги и големи пропасти.
  • Доказателство за активна геология, с криовулкани, които вероятно изригват със смес от вода, амоняк и други материали.
  • Удивителна сърцевидна характеристика на повърхността на Плутон, официално наречена „Tombaugh Regio“ на името на откривателя на планетата.

Макар и загубил статуса си на планета, Плутон остава изключително интересен обект на очарование и изучаване в царството на планетите джуджета и външната слънчева система.

1. Stern SA, Bagenal F, Ennico K, Gladstone GR, Grundy WM, McKinnon WB, Moore JM, Olkin CB, Spencer JR, Weaver HA, Young LA, Andert T, Andrews J, Banks M, Bauer B, Bauman J, Barnouin OS, Bedini P, Beisser K, Beyer RA, Bhaskaran S, Binzel RP, Birath E, Bird M, Bogan DJ, Bowman A, Bray VJ, Brozovic M, Bryan C, Buckley MR, Buie MW, Buratti BJ, Bushman SS, Calloway A, Carcich B, Cheng AF, Conard S, Conrad CA, Cook JC, Cruikshank DP, Custodio OS, Dalle Ore CM, Deboy C, Dischner ZJ, Dumont P, Earle AM, Elliott HA, Ercol J, Ernst CM, Finley T, Flanigan SH, Fountain G, Freeze MJ, Greathouse T, Green JL, Guo Y, Hahn M, Hamilton DP, Hamilton SA, Hanley J, Harch A, Hart HM, Hersman CB, Hill A, Hill ME, Hinson DP, Holdridge ME, Horanyi M, Howard AD, Howett CJ, Jackman C, Jacobson RA, Jennings DE, Kammer JA, Kang HK, Kaufmann DE, Kollmann P, Krimigis SM, Kusnierkiewicz D, Lauer TR, Lee JE, Lindstrom KL, Linscott IR, Lisse CM, Lunsford AW, Mallder VA, Martin N, McComas DJ, McNutt RL Jr, Mehoke D, Mehoke T, Melin ED, Mutchler M, Nelson D, Nimmo F, Nunez JI, Ocampo A, Owen WM, Paetzold M, Page B, Parker AH, Parker JW, Pelletier F, Peterson J, Pinkine N, Piquette M, Porter SB, Protopapa S, Redfern J, Reitsema HJ, Reuter DC, Roberts JH, Robbins SJ, Rogers G, Rose D, Runyon K, Retherford KD, Ryschkewitsch MG, Schenk P, Schindhelm E, Sepan B, Showalter MR, Singer KN, Soluri M, Stanbridge D, Steffl AJ, Strobel DF, Stryk T, Summers ME, Szalay JR, Tapley M, Taylor A, Taylor H, Throop HB, Tsang CC, Tyler GL, Umurhan OM, Verbiscer AJ, Versteeg MH, Vincent M, Webbert R, Weidner S, Weigle GE 2nd, White OL, Whittenburg K, Williams BG, Williams K, Williams S, Woods WW, Zangari AM, Zirnstein E. The Pluto system: Initial results from its exploration by New Horizons. Science. 2015 Oct 16;350(6258):aad1815. doi: 10.1126/science.aad1815. PMID: 26472913.
  2. McKinnon WB. On the origin of Triton and Pluto. Nature. 1984;311(5984):355–8. doi: 10.1038/311355a0. PMCID: PMC7095097.
  3. Malhotra R, Ito T. Pluto near the edge of chaos. Proc Natl Acad Sci U S A. 2022 Apr 12;119(15):e2118692119. doi: 10.1073/pnas.2118692119. Epub 2022 Mar 31. PMID: 35357964; PMCID: PMC9169662.
  4. Kuiper GP. The Planet Pluto. Science. 1956 Aug 17;124(3216):322. doi: 10.1126/science.124.3216.322. PMID: 17807829.